BLOG

VEGANLIK
– Bana bir bardak viski ver, susadım!
– Süt içmelisin. Süt kan yapar.
– Hayır, kana susamış değilim.
Hayvan bedeninin gıda malzemesi olarak kullanılmasına karşı çıkan kişiler tarafından ilk defa 1944 yılının Kasım ayında, The Vegetarian Society’den, hayvan eti haricindeki hayvansal ürünlerin kullanımı konusunda süren tartışmaların ardından kopan Donald Watson, Leslie Cross ve diğer 23 öncü veganın yayınladığı ve 500 adet basılıp dağıtılan Vegan News isimli gazetenin ilk sayısının arka kapağında bu küçük şiir yer alıyordu.
Son yıllarda insanların yaşayış tarzı haline gelmesinin dışında, insanların daha çok bilinçlenmesini sağlayan bir beslenme türüdür. İnsanlara, hayvan ürünleri tüketmeden de sağlıklı beslenmeyi öğretir vegan beslenme. Vegan beslenme sadece hayvansal ürünleri tüketmemenin dışında aynı zamanda hayvan derilerinin kullanıldığı takı, aksesuar vb. gibi hiçbir ürünü kullanmamayı da sağlar. Yani bu tam anlamıyla bir bilinçlilik sağlar.
Vegan beslenmenin günümüzde çok fazla yaygınlaşması sonucu vegan ürünlere karşı ilgi çok artmıştır ve muftakta bu anlamda, sürekli yenilikler görülmektedir. Gelişen mutfak teklonojisinin getirdiği yenilikler sayesinde vegan peynirler, vegan sütler, vegan köfteler, vegan tatlılar gibi birçok ürün ortaya çıkmıştır ve vegan beslenme kültürüne sahip insanların hayvansal ürünler tüketmeden istedikleri protein ve mineralleri almaları sağlanmıştır.
Yaklaşık on yıl önce veganlık dünya’da yeni duyulmaya başlamışken, günümüzde ise her beş kişiden 3’ü vegandır. On yıl öncesinde vegan besinlerin Türkiye’de bulunması için herhangi bir çalışma yapılmazken, günümüzde bu beslenme biçiminin artması sonucu bu belenme biçimi üzerinde birçok araştırmalar yapılmaya başlanmıştır. İnsanların taleplerini karşılamak için birçok gıda firması da Türkiye’de bulunmayan vegan ürünleri ülkemize getirmiştir. Birçok vegan restorant açılmıştır bunlara örnek olarak; Vegan Istanbul, Mahatma Cafe, Community Kitchen, VegaNarsist, Muhtelif Mekân vs.
Vegan restorantların yanı sıra kozmetik alanında, temizlik ürünlerinde ve daha birçok alanda vegan ürünler üretilmeye başlanmıştır. Vegan ürünler çok fazla ilgi görmektedir.
1944 yılından günümüze veganlığı çok iyi bir biçimde pazarlama olmuştur. Vegan pazarlama stratejilerin başında ; Vegan Derneği, 20 yıldır gastronomi, toplum catering, gıda üretimi ve ticareti alanlarında şirketleri desteklemektedir. Burada, ürün lansmanları, pazarlama ve iletişim açısından zengin bir deneyim biriktirilmektedir. Bunun yanı sıra pazarlama stratejilerini 5 başlık altında inceleyebiliriz.
- Hedef grupları
- Çeşitlilik
- Doğru adlandırma
- Mükemmel bir konum
- Geniş bir kitleye hitap
Dünyada veganlık ile ilgili istatistikler
- Dünyada yaklaşık 75.300.000 vegan vardır.
- Dünya vegan olursa, 2050 yılına kadar 8 milyon insanın hayatını kurtarabilmekte, sera gazı emisyonlarını üçte iki oranında azaltabilmekte ve sağlıkla ilgili tasarruflara yol açmakta olup aynı zamanda 1,5 trilyon dolarlık iklim zararlarını da önleyebilmektedir.
- Google Trendler’e göre İngiltere, 2019’da veganlık açısından en popüler ülke olmaktadır ve onu Avustralya ile Yeni Zelanda izlemektedir.
- Alman Beslenme Derneği tarafından yürütülen 2016 tarihli bir Alman araştırması, nüfusun neredeyse yüzde 1’inin (810.000’in biraz üzerinde) vegan olduğunu tahmin ediyor.
- Google trendlerine göre, ‘veganlığa’ ilgi 2014 ile 2019 arasındaki beş yılda yedi kat artmaktadır. Artık vejetaryen ve glütensiz aramalardan neredeyse dört kat daha fazla ilgi görmektedir.
- Amerika’daki vegan sayısı 2014’te yaklaşık 4 milyon iken 2017’de %600 artarak 19,6 milyona çıkmaktadır.
- Her 3 Amerikalıdan 2’si et tüketimini bırakmaktadır veya azaltmaktadır.
- Güncel Birleşmiş Milletler verilerine göre 2020’deki dünya nüfusu 7.8 milyar.
- Bu doğrultuda, Eylül 2020’den itibaren dünyadaki toplam vegan nüfusu yaklaşık olarak 78 milyon.